کد مطلب:162366 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:217

اسوه های عدالت
ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنكر والبغی یعظكم لعلكم تذكرون. [1] .

عدل، واژه ای است مقدس با مفهومی گسترده كه یكی از موارد آن عبارت است از عدالت اجتماعی. بر هر جامعه ای كه خورشید عدالت نتابد، آن جامعه رایحه ی سعادت را استشمام نخواهد كرد. به همین جهت یكی از تكیه گاه های مهم تبلیغات انبیاء الهی و پیشوایان دینی دعوت به عدل و قسط می باشد. قرآن كریم در مورد بسیاری این واژه


و مشتقات آن را به كار برده و ثمرات آن را تبیین فرموده است.

در پناه عدالت است كه ضعیفان از تجاوز و بیداد زودمندان ایمن و حقوق مظلومان از دستبرد ظالمان محفوظ می ماند و عدالت است كه به فرد فرد جامعه اعم از فقیر و غنی آرامش و امنیت می بخشد.

یكی از اهداف مهم نهضت عاشورا احیای عدالت اجتماعی و نابودی جور و ستم بود. همین عدالتخواهی و ظلم ستیزی باعث شد كه نه تنها مسلمانان بلكه اكثر آگاهان به تاریخ از هر ملت و مذهب، این حركت بی نظیر انسانی را ستوده اند و نهضت آفرینان بزرگوار و شجاع نهضت عاشورا نیز در سخنان خود بر آن تكیه كرده و مقدس ترین خونها را در راه حیات حق و عدالت نثار فرموده است.

صاحبنظران دریافته اند كه هر ملتی بدون حكومت عدل، محكوم به نابودی و فناست و یكی از بزرگترین امتیازات اسلام، اقامه ی عدل و بیزاری از ظلم و بیدادگری است.

تا نامی از عدالت باقی است، خون پاك حضرت حسین بن علی علیه السلام و یاران جوانمردش همچنان جوشان است و نام بلندشان بر تارك تاریخ بشریت خواهد درخشید و جهانیان را به اقامه ی حق و عدالت فراخوانده و خواهد خواند.

درود خدا و فرشتگان و مؤمنان تا جاوان بر آنان باد.


[1] نحل/90.